Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
الفن والفنانين

أحمد أمين: أتمنى تقديم شخصية الموسيقار محمد فوزي.. والصفارة 2 مش رمضان اللي جاي


01:03 م


الإثنين 17 يوليه 2023

كتب هاني صابر :

تحدث الفنان أحمد أمين، عن مسلسل “الصفارة” الذي عرض في موسم دراما رمضان الماضي، كاشفا عن أمنيته تقديم شخصية الموسيقار محمد فوزي لمدى حبه الكبير له.

ووصف أمين، خلال تصريحاته بإذاعة إنرجي، الفنان طه دسوقي بأنه موهبة كبيرة وله كاريزما قوية جدا، ولديه قبول قوي منذ ظهوره الأول في أمين وشركاه.

وحسم أحمد أمين، جدل تقديم جزء ثاني من مسلسل “الصفارة” في رمضان 2024، قائلا: “مش هعمل جزء ثاني من الصفارة إلا لو لقيت فكرة أقوى لإني مش هعمله بنفس طريقة الجزء الأول.. وغالبا ده مش هيبقى السنة الجاية”.

وعبر أحمد أمين عن استعداده لتقديم جزء ثاني من مسلسل “ما وراء الطبيعة” الذي جسد فيه شخصية دكتور رفعت إسماعيل، وعرض عبر منصة نتفليكس.

وقال أحمد أمين: “أنا جاهز لقرار الجزء الثاني من (ما وراء الطبيعة) لكنه يرجع لجهة الإنتاج .. والجزء التاني كتابته أحسن بكتر من الجزء الأول مع اختيار القصص وتطور شخصية رفعت إسماعيل اللي هتبدأ في الجزء التاني لإنه كان كئيب في الجزء الأول عشان مكنش مؤمن بالماورائيات”.

وأعلن أحمد أمين، أنه يستعد حاليا لتجربة مسرحية ارتجالية موضحا:” مفيهاش ولا كلمة مكتوبة .. وهتعاون مع شباب جديد وهعلن عن تفاصيلها قريب”.

وكشف عددا من الكواليس والتفاصيل عن مسلسل “الصفارة”، قائلا، إنه كان سيقدم على مدار 30 حلقة لكن مع ظهور فكرة 15 حلقة من شركة الإنتاج، قرر فريق العمل تكثيف القصص.

واستطرد أحمد لأمين، قائلا: “كان في قصص وشخصيات تانية كتير في مسلسل الصفارة متعملتش منها قصة كنت بصحى ألاقي نفسي في تايلاند وواحدة بصحى ألاقي نفسي متجوز تلاتة”.

وكشف عن أقرب الحلقات والشخصيات إلى قلبه، قائلا:” أكتر شخصية حبيتها هي الأب اللي ليه 3 أطفال وكنت حاسس إنها لوحدها ممكن تبقى فيلم ويمكن ده بسبب حبي للعمل مع الأطفال”.

وأشاد أحمد أمين بتجربة العمل مع الفنان أكرم حسني، قائلا: “أنا وأكرم لو بصينا لبعض بنفهم بعض .. بيننا عشرة ومحبة ربنا يديمها.. شطارة أكرم وذكائه وثقته في نفسه بيخلوه يجب دايما يتعاون مع اللي شغالين معاه”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *