Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار الشرق الأوسط

ألوان الوطن | سكان حدائق المعادي يزينون الشارع بـ«علب الكانز»: «خلصنا في يومين»

فكروا في طريقة مختلفة لتزيين شارعهم بمنطقة حدائق المعادي، وتوصل أحدهم إلى فكرة إعداد أفرع الزينة من «علب الكانز»، وفي غضون يومين نجح السكان في تزيين الشارع من بدايته إلى نهايته، وسط تهليل الأطفال، احتفالًا بشهر رمضان.

يحكي عمر جمال عبدالناصر، 24 عامًا، حاصل على بكالوريوس تجارة، وهو ابن منطقة حدائق المعادي، عن فكرة تزيين الشارع بـ«علب الكانز»، احتفالًا بشهر رمضان المبارك، إذ قرر أهالى المنطقة تزيين المكان بطريقة مختلفة عن كل عام، بدلًا من فروع النور والمصابيح المتعارف عليها، بحسب حديثه لـ«الوطن»: «كل سنة بنتجمع عشان نفكر فى شكل زينة لرمضان، ولأننا زهقنا من فروع النور والشراشير اللي كل الناس بتعملها، قررنا ننفذ فكرة الكانز».

تزيين حدائق المعادي بـ«علب الكانز»

بعد طرح الفكرة، شارك السكان خاصة الأطفال، في البحث عن «علب الكانز» الفارغة وتجميعها من الشوارع، حتى أصبح لديهم كمية وفيرة، ليحدثوا في كل واحدة ثقبًا صغيرًا، يتيح تمرير الخيط به وتصميم أفرع الزينة: «جمعنا علب الكانز من بيوتنا الأول، وبعدين من الشوارع المجاورة، لحد ما عملنا كمية كويسة، خرمناها وحطناها في الحبال، وشكلها بقى عامل زي فروع الزينة بس بشكل جديد».

تزيين الشباب الشارع من بدايته لنهايته

استعان الشباب بسلالم خشبية كبيرة لتعليق الزينة في الشارع بأكمله، بينما استقر البعض في الشبابيك والشرفات لسحب أفرع الزينة وتمريرها، وفي خلال يومين تم تزيين المكان بأكمله، ما أدخل السرور فى قلوب الجميع، خاصة الأطفال، بحسب «عمر»: «الشباب هما اللي علقوا الزينة، لأننا مش هينفع نخلي كبار السن أو الأطفال يعملوا الخطوة دي، مجموعة وقفت على السلالم وناس في البلكونات، والكل تعاون بحب وفرحة».


المصدر: اخبار الوطن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *